SENDI http://www.modukit.com/3dsf3/sendi Sendi is the idea of a quasi apparatus, with which we want to fullfill our wish to send and receive unexpected signals. With video we document the act of spontaneous finding and combining of things and the first constellation of Sendi. We call this sendipractice. Although this practice refers to something like a mini scheme of communication (you need part A, part B, and a link), it happens in the dusty area underneath the determinated meanings of the common grounds.
For possible parts for the apparatus we find out two categories from two sources. One is Cvetko Market not far from our flat in Belgrad. There people sell things they have sorted out from the trash. These things have lost their meaning, they are rudimentary, their value is fictional and their price is symbolic.
The second place we visit is the Chinese Market in New Belgrade. The goods which are sold there are like a cheap versions of dreams. Pseudoproducts, that only simulate or imitate standards. And because of that they seemed to be useful for us. Within the microcosmos-like and unvisible but strictly regulated world of the Chinese Market we initialize the Sendi. The act of receiving and sending signals that are objectively not present is a reflection of the utopia that lies inside of communication techniques. And within the comical displacement of this act, within the autistic ignoring of the reference-system the last free act manifests itself but in the same time also the shattering of utopia.
SENDI Sendi ist so etwas wie ein Quasi-Apparat, mit dem wir uns den Wunsch erfüllen wollen, unerwartete Signale zu empfangen und zu senden. Mit Video dokumentieren wir das spontane Finden und Kombinieren von dem Vorhaben dienlichen Dingen und die erste Konstellation des Sendi. Das nennen wir Sendipraxis.
Diese Praxis orientiert sich zwar an einer Art Minischema von Kommunikation (man braucht Teil A, Teil B und eine Verbindung), werkelt aber im staubigen Bereich unterhalb der determinierten Bedeutungen des common grounds herum. Für mögliche Teile des Apparates finden wir zwei Kategorien aus zwei Quellen. Eine ist der Cvetko Markt nicht weit von unserer Wohnung in Belgrad. Dort verkaufen Leute Gegenstände, die sie aus dem Müll gefischt haben. Diese Dinge haben ihre Bedeutung längst abgelegt, sie sind eher in rudimentärem Zustand, ihr Wert ist fiktional und ihr Preis symbolisch. Im Akt des Sendens und Empfangens objektiv nicht vorhandener Signale spiegelt sich die Utopie, die in Kommunikationstechniken steckt. Und in der komischen Deplaziertheit der Handlung, im autistischen Ignorieren des Referenzsystems liegt gleichzeitig die letzte Freiheit des Handelns und das Zerbrechen der Utopie. |